Terugblik op Gamescom 2015

Door aercaen op maandag 10 augustus 2015 13:24 - Reacties (6)
Categorie: Game industrie, Views: 2.030

Inleiding

Gamescom , de grootste gamebeurs die dicht in de buurt van België en Nederland word gehouden. Voor het eerst heb ik eens besloten om er naartoe te gaan om te zien of het mij zou bevallen. Zelf ben ik enkel donderdag en vrijdag gegaan. Dit omdat ik niet zeker was of het mij wel 4 dagen kon boeien.

Dag 1

Na lang aan te schuiven om binnen te raken, stapte ik binnen in de eerste zaal en werd ik meteen weggeblazen door het overdreven lawaai. Er waren verschillende podia waar blijkbaar van alles aan het gebeuren was. Wat was er daar te doen? Geen idee, het was allemaal in het Duits dus ik ging verder tot ik iets vond waar ik naar wou kijken. Terwijl ik door alle hallen liep werd het mij duidelijk dat ik veel geduld zou moeten hebben om iets te zien. De rijen voor de goede games waren lang, heel lang. Daardoor begon ik mijn zoektocht naar de kortere rijen.
Horizon: Zero Dawn
De eerste korte rij vond ik naast de Playstation stand met Horizon: Zero Dawn. Van deze game had ik eigenlijk nog niets gezien buiten wat foto's. Mijn interesse voor deze game was vrij laag, voornamelijk omdat ik geen PS4 heb. Maar dankzij de korte rij ben ik eens gaan kijken of het misschien de game is die mij kan overtuigen om een PS4 te kopen.

In Horizon: Zero Dawn speel je in post-apocalyptische wereld waar de steden zijn vergaan en het landschap word bewoond door robot dieren (ik weet niet hoe het beter te beschrijven). Maar er zijn ook nog mensen die leven in stammen en jagen op deze robots. Op zich vond ik het verhaal zoals het in de trailer werd getoond een beetje "meh", maar de gameplay demo dat ze toonden zag er wel heel vet uit.

Zelf ben ik verre van een fan van Guerrilla Games (Killzone is voor mij vrij inspiratieloos, plus ik speel niet graag shooters met controllers) en daardoor was ik ook niet snel geïnteresseerd in deze game. Maar na Gamescom moet ik bekennen dat ze precies wel een heel mooie game aan het maken zijn. Zal ik er een PS4 voor kopen? Neen. Maar als ik ooit voor een andere game een PS4 koop, zal ik zeker ook Horizon: Zero Dawn uitproberen.
XCOM 2
XCOM!!!!! Sinds 2012 ben ik zeker een fan geworden van deze serie. Ik vind het een van de beste strategy games van de laatste jaren. Maar de Gamescom demo was verschrikkelijk. De presentatie werd gehouden naast een groot podium van 2K waar op dat moment iets bezig was wat gigantisch veel lawaai maakte. Hierdoor verstond ik bijna niets van de presentatie. Buiten dat was ook de presentatie zelf heel saai. Ze speelde letterlijk het tutorial filmpje af van de commander HQ. De game zelf ga ik sowieso kopen, maar kwa marketing was dit wel duidelijk een voorbeeld van hoe het niet te doen.
Hitman
Hitman, nog een game-franchise waar ik van hou. Van deze serie heb ik alle games gespeeld buiten Hitman Contracts. Dit was ook de eerste game waarvoor ik lang in de rij heb gestaan. Na meer dan een uur te wachten mochten we binnen en tot mijn verassing was de hele presentatie in het Duits. Nu heb ik twee jaar Duits gehad op school en luister ik wel eens Rammstein, maar dat is duidelijk niet genoeg om een taal te verstaan.

De gameplay dat ze toonde zelf was ook niet zo indrukwekkend. Het is duidelijk gewoon een nieuwe Hitman game welke niet veel nieuw doet in vergelijking met voorgaande tittels. Dit is voor mij niet een slechte zaak, maar maakte het wel een saaie demonstratie (misschien zeiden ze wel interessante dingen, maar ik verstond er niets van). Als laatste toonde ze ook een trailer van de nieuwe Hitman film. En ook deze was en in het Duits en niet echt indrukwekkend.

Deze sessie heeft mij wel een wijze les bijgebracht over Gamescom. En dat is dat je best voordat je aanschuift, vraagt of de sessie in het Engels is.
Quantum Break
Als laatste voor de eerste dag besloot ik aan te schuiven om eens te kijken naar Quantum Break. Zelf heb ik heel hard genoten van Alan Wake, en ik wou eens zien wat Remedy nu met Quantum Break was aan het uitspoken.

De game speelt zich af rond een personage welke tijdens een experiment met een tijdsmachine blijkbaar tijd heeft beschadigt. Het hele verhaal vind ik eigenlijk nogal raar, het is precies of ze gameplay elementen hebben verzonnen en dan snel een verhaal er rond hebben bedacht. Dit baard mij een beetje zorgen omdat ik heel hard heb genoten van het verhaal bij Alan Wake.

Ook word er tegelijk met de game een TV show uitgebracht. Deze kan je parellel bekijken met de game en acties die je doet in de game gaan dan invloed hebben op wat er gebeurt in de show. Dit is wel een interessant concept, maar ik ben er niet laaiend enthousiast over. Dit omdat ik eigenlijk liever een game speel dan naar een TV show kijk.

Na de sessie was ik even overtuigd dat ik de game wel zou kopen. Maar nu is mijn enthousiasme wat vermindert. De game ziet er wel goed uit en zal wel vrij leuk zijn. Maar ik ga toch even afwachten en zien hoe het exact werkt met die TV show en of het door andere mensen als goed word ervaren.

Dag 2

De tweede dag besloot ik om wat meer te gaan aanschuiven, al was ik niet van plan om uren en uren te wachten voor één game. Hierdoor ben ik niet zo lang gebleven de tweede dag omdat ik te lang moest aanschuiven bij bijna alles. Wachten en geduldig zijn is niet één van mijn beste eigenschappen, en dus was Gamescom waarschijnlijk niet de beste plaats voor mij.
Rise of the Tomb Raider
Als eerste ben ik gaan kijken naar Rise of the Tomb Raider. En deze was net als Hitman eigenlijk niet zo indrukwekkend. De Game zag er goed en leuk uit, maar het was duidelijk meer van hetzelfde. Dit is niet perse een slecht ding, want Tomb Raider (2013) was een heel goede game.

Wat wel bij Rise of the Tomb Raider moet worden gezegd is dat het tijdelijk exclusief is voor Xbox One. Hierdoor zal ik nog even moeten wachten om de game te kunnen spelen, want ik speel al mijn games op PC indien mogelijk (heb wel een Xbox One, die stof is aan het happen).
Fallout 4
Bethesda is één van mijn favoriete uitgevers, en ik hoopte dit jaar al hun games te kunnen zien op Gamescom (voornamelijk Doom). Maar spijtig genoeg was er alleen een presentatie over Fallout 4, welke in het duits was..... Gelukkig viel deze wel mee, en was er voornamelijk gameplay zonder spraak erover.

De gameplay dat ze toonde zag eruit zoals ik verwachte. Ze hebben geen zotte dingen gedaan of het wiel opnieuw uitgevonden. Dit is eigenlijk al de derde game waar ik moet zeggen dat ze eigenlijk "more of the same" hebben gepresenteerd. Het enige grote verschil dat ik met voorgaande fallouts zag was dat je nu een hond bij je hebt welke je kan laten vechten, of dingen kan laten opsporen.
Rainbow Six: Siege
Als laatste besloot ik toch om één game te spelen. En dat was mogelijk bij de stand van EVGA en Nvidia. Hier heb ik even aangeschoven voor Rainbow Six: Siege. Fan zijnde van games zoals Left 4 Dead en Payday: The heist dacht ik dat deze wel misschien iets voor mij kon zijn.

De game deed eigenlijk exact wat het beloofde. Het was een team-based game waar je 2 bommen onschadelijk moest maken binnen een gebouw. Dit gebouw kon je op verschillende manieren binnen dringen. Zo heb ik besloten om op het dak te kruipen en dan via een open raam naar beneden te springen. Dit werkte heel goed en we hebben dan ook de missie vrij snel kunnen uitspelen.

De demo was spijtig genoeg wel tegen bots, hierdoor voelde het een beetje te makkelijk aan. Gelukkig kan je in de volledige game ook 5v5 tegen mensen spelen. En dit is ook wel de mode waar ik naar uit kijk. Ik ben vrij zeker dat dit de volgende game is waar mijn vrienden en ik veel avonden spelplezier uit kunnen halen.

Conclusie

En dat was mijn ervaring op Gamescom. Zal ik nu terug gaan volgend jaar? Misschien. Op zich was het wel leuk en heel interessant om mee te maken. Maar het wachten, en de overvloed aan volk zijn twee dingen welke ik niet graag heb. Als je net zoals mij die zaken niet graag hebt, zou ik het niet aanraden. Maar de games dat je ziet en kan spelen zijn wel degelijk leuk en daarmee dat ik toch overweg om volgend jaar terug te gaan, en misschien wel de 4 dagen om alles te zien (al neem ik mij dan ook een stoeltje mee en een pak kaarten om kleurewiezen te spelen).

Volgende: DirectX 12: De toekomst van PC gaming! 07-'15 DirectX 12: De toekomst van PC gaming!

Reacties


Door Tweakers user onok, maandag 10 augustus 2015 15:07

Een hond waarmee je kan vechten is natuurlijk niet nieuw in fallout, Dogmeat zit er al sinds het eerste deel in :P

Het was voor mij ook de eerste Gamescom, ik vond het best leuk, maar idd vrij iritant (en best vreemd eigenlijk) dat bijna alles in het Duits is. Ik heb me eigenlijk nog het meest vermaakt in Hal 10.1 met alle indie games. Daar was ook veel meer in het Engels te vinden.

Door Tweakers user aercaen, maandag 10 augustus 2015 15:10

onok schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:07:
Een hond waarmee je kan vechten is natuurlijk niet nieuw in fallout, Dogmeat zit er al sinds het eerste deel in :P

Het was voor mij ook de eerste Gamescom, ik vond het best leuk, maar idd vrij iritant (en best vreemd eigenlijk) dat bijna alles in het Duits is. Ik heb me eigenlijk nog het meest vermaakt in Hal 10.1 met alle indie games. Daar was ook veel meer in het Engels te vinden.
Nooit Fallouts voor Fallout 3 gespeeld moet ik bekennen.
Maar dat je een dog als companion hebt is wel nieuw tegenover Fallout 3, slecht verwoord dus van mij.

Door Tweakers user Blazing-Studios, maandag 10 augustus 2015 15:41

nope, hij zat ook in 3, binnen een uur na het begin kom je hem meestal al tegen
http://fallout.wikia.com/wiki/Dogmeat_(Fallout_3).

Overigens, niets nieuws aan hitman?
Zou ik nog maar eens de trailers in het engels gaan bekijken want is echt een enorm verschil.

Door Tweakers user aercaen, maandag 10 augustus 2015 15:48

Blazing-Studios schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:41:
nope, hij zat ook in 3, binnen een uur na het begin kom je hem meestal al tegen
http://fallout.wikia.com/wiki/Dogmeat_(Fallout_3).

Overigens, niets nieuws aan hitman?
Zou ik nog maar eens de trailers in het engels gaan bekijken want is echt een enorm verschil.
Point taken, die hond nooit tegengekomen.... toond hoe open die wereld is.

Ik zal eens gaan kijken naar Hitman op het internet. De gameplay zag er toch compleet hetzelfde uit. Niets gezien wat ik niet in Hitman: absolution kon doen.
Ik heb wel gehoord dat ze er zo'n sandbox game van willen maken, maar dit kwam er dan toch niet uit in de demonstratie van Hitman. Ook dus slechte marketing van Square-Enix.

Door Tweakers user CyberDonky, dinsdag 11 augustus 2015 01:49

Ben nu voor het 3e jaar op rij naar Gamescom toe geweest en ik blijf het elk jaar jammer vinden dat bedrijven in het algemeen Duits blijven communiceren. Het is een beurs dat 50% Duits spreekt en de andere 50% komen uit andere landen en is de voertaal Engels beheerst.

Bij Rainbow 6 Siege werd er Duits door de captain gesproken terwijl niemand van ons Duits kon. Erg jammer van zoiets.

Door Tweakers user TgR_KILLER, woensdag 12 augustus 2015 14:16

Hele bouwen van een eigen stad / recyclen van gebouwen en dingen + het "bouwen" van een eigen power armor en alles qua wapens te kunnen modden is volgens mij ook aardig nieuw in Fallout 4 hoor.. Heb Fallout 1/2/3 en NV gespeeld en volgens mij brengt Fallout 4 echt een hoop nieuwe dingen. Ga hem sowieso halen voor de PS4 :)

Reageren is niet meer mogelijk